Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Recensie De Gelukkigste Man ter Wereld van Eddie Jaku

5/5 - (8 stemmen)

Het boek De gelukkigste man ter wereld bevat de memoires van Holocaust overlevende Eddie Jaku. Hij werd in 1920 geboren en groeide op in de Duitse stad Leipzig. Vanwege zijn Joodse afkomst kreeg hij het door de opkomst van Adolf Hitler heel zwaar te verduren. Jaku’s verhaal geeft inzicht in hoe hij, ondanks de verschrikkelijke en bizarre ervaringen in onder andere concentratiekampen Auschwitz en Buchenwald, tegenwoordig de gelukkigste man op de wereld is. Eddie’s motto is: “Het leven kan mooi zijn als je het mooi maakt.” In zijn memoires vertelt hij hoe hij tot dit inzicht is gekomen.

Trotse Duitse familie uit Leipzig

Het verhaal begint met een introductie van zijn familie. Van zijn vader die als Poolse immigrant het Duits staatsburgerschap kreeg. Die zo ontzettend trots was op Duitsland dat hij in de eerste en tweede plaats Duits was en daarna pas Joods. Over hoe ze in Leipzig goede burgers wilden zijn, en hoe uiteindelijk Duitse vrienden en kennissen zich tegen hen zouden keren. Eddie Jaku ging op aandringen van zijn vader studeren, maar moest dit gezien de beperkingen in Nazi Duitsland onder de naam van een verdwenen weeskind doen in een Duitse plaats ver van zijn familie. Hij behaalde zijn diploma, waarmee hij vaardigheden opdeed, die hem uiteindelijk mede het leven zouden redden.

Opgepakt en vastgezet in concentratiekampen

Bij een bezoek aan zijn ouderlijk huis tijdens Kristallnacht wordt hij nadat zijn familie ondergedoken blijkt te zijn, alsnog opgepakt en vastgezet in verschillende concentratiekampen. Telkens op beslissende momenten valt het voor Eddie net de goede kant op, waardoor hij erin slaagt om een baantje te krijgen of om de dwaasheden van de kampbeulen te overleven. Door deze gebeurtenissen houdt hij hoop. Hoop om het te overleven, maar ook hoop op het goede in de mensheid. Zelfs op de meest verschrikkelijke plekken als concentratiekamp Auschwitz. Hij overleeft zelfs de dodenmars vanuit dit kamp, die door de Duitsers werd geïnitieerd toen de Russen bij het kamp in de buurt kwamen.

Eddie’s lessen voor toekomstige generaties

Toen de Tweede Wereldoorlog eindigde was het grootste gedeelte van zijn familie vermoord. Zijn zus en een dierbare vriend overleefden net zoals Eddie de kampen. Hij besloot als hulde aan de vermoorde Joden zijn beste leven te leiden. Sinds de jaren 50 woont Eddie Jaku samen met zijn vrouw in Australië. Als 101-jarige heeft hij flink wat nakomelingen in de vorm van kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen. Voor deze toekomstige generaties heeft hij zijn verhaal opgetekend. De levenslessen van Eddie Jaku zijn inspirerend voor iedereen. Dus ik zou zeker aanraden om dit boek te lezen!

Bestel het boek bij Bol.com

Recensie de Gelukkigste Man ter Wereld van Eddie Jaku De gelukkigste man ter wereld door Eddie Jaku Boek bestellen op Bol.com

Boek bestellen op Amazon.nl